Skip to content
Home " Kompiuteriai / kompiuterių remontas " Kompiuterijos istorija: svarbiausi momentai

Kompiuterijos istorija: svarbiausi momentai

Elektroninės eros pradžia: pirmieji kompiuteriai

Kompiuterijos istorija prasidėjo gerokai anksčiau, nei daugelis įsivaizduoja. Nors šiandien kišenėje nešiojamės galingesnius įrenginius nei tie, kurie padėjo žmogui nusileisti Mėnulyje, pirmieji žingsniai link šiuolaikinių kompiuterių buvo žengti dar XIX amžiuje.

1837 metais anglų matematikas Charles Babbage suprojektavo pirmąją mechaninę skaičiavimo mašiną, pavadintą „Analitine mašina”. Nors ji niekada nebuvo pilnai sukonstruota dėl finansavimo ir technologinių apribojimų, jos koncepcija apėmė beveik visus šiuolaikinio kompiuterio elementus: atmintį, procesorių ir net programavimo galimybę. Ada Lovelace, dirbdama su Babbage, sukūrė pirmąją programą šiai mašinai – algoritmus Bernoulli skaičiams apskaičiuoti, todėl ji laikoma pirmąja programuotoja pasaulyje.

Tikroji elektroninių kompiuterių era prasidėjo tik XX amžiaus viduryje. 1943-1946 metais Pensilvanijos universitete buvo sukurtas ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) – pirmasis elektroninis skaitmeninis kompiuteris. Šis milžiniškas įrenginys svėrė 30 tonų, užėmė 167 kvadratinius metrus ir turėjo 17,468 elektronines lempas. Nors pagal šiandieninius standartus jo galimybės buvo juokingai menkos, tuo metu tai buvo revoliucinis proveržis, leidęs atlikti sudėtingus balistikos skaičiavimus JAV kariuomenei.

Tranzistorių revoliucija ir kompiuterių miniatiūrizacija

Tikrasis lūžis kompiuterių technologijoje įvyko 1947 metais, kai Bell laboratorijose buvo išrastas tranzistorius. Šis mažytis įtaisas pakeitė dideles, energiją ryjančias ir greitai perdegančias elektronines lempas. Tranzistoriai buvo mažesni, patikimesni, vartojo mažiau energijos ir skleidė mažiau šilumos.

1958 metais Jack Kilby iš Texas Instruments sukūrė pirmąją integrinę grandinę – mikroschemos prototipą, kuriame visi elektroniniai komponentai buvo integruoti viename silicio gabaliuke. Beveik tuo pačiu metu Robert Noyce iš Fairchild Semiconductor patobulino šią technologiją, sukurdamas praktišką būdą sujungti komponentus mikroschemos viduje. Šie išradimai padėjo pamatus Mooro dėsniui – 1965 metais Gordon Moore pastebėjo, kad tranzistorių skaičius mikroschemoje padvigubėja maždaug kas 18-24 mėnesius, o kaina išlieka ta pati.

Šeštajame ir septintajame dešimtmetyje kompiuteriai vis dar buvo didžiuliai įrenginiai, užimantys ištisas patalpas ir prieinami tik didžiosioms korporacijoms, universitetams ir vyriausybinėms organizacijoms. Tačiau aštuntajame dešimtmetyje, dėka mikroprocesorių atsiradimo, prasidėjo tikroji kompiuterių miniatiūrizacija. 1971 metais Intel sukūrė pirmąjį komercinį mikroprocesorių 4004, kuris turėjo 2,300 tranzistorių ir galėjo atlikti iki 60,000 operacijų per sekundę. Tai buvo pirmas žingsnis link asmeninių kompiuterių eros.

Asmeninių kompiuterių gimimas ir interneto aušra

1975 metais pasirodė MITS Altair 8800 – pirmasis komerciškai sėkmingas asmeninis kompiuteris, parduodamas rinkinio pavidalu. Nors jis neturėjo klaviatūros ar ekrano (komandos buvo įvedamos jungikliais, o rezultatai matomi LED lemputėmis), šis įrenginys įkvėpė jaunus entuziastus, tarp jų ir Bill Gates bei Paul Allen, kurie parašė pirmąją BASIC programavimo kalbos versiją Altair ir įkūrė Microsoft.

1976 metais Steve Jobs ir Steve Wozniak pristatė Apple I, o 1977 metais – revoliucinį Apple II, pirmąjį asmeninį kompiuterį su spalvotu ekranu ir integruota klaviatūra. Tais pačiais metais pasirodė ir Commodore PET bei Tandy TRS-80. 1981 metais IBM išleido savo pirmąjį asmeninį kompiuterį, IBM PC, kuris nustatė standartą visai pramonei ir pradėjo „IBM suderinamų” kompiuterių erą.

Paraleliai su asmeninių kompiuterių vystymusi, formavosi ir internetas. Jo pradžia galima laikyti 1969 metus, kai buvo sukurtas ARPANET – pirmasis tinklas, sujungęs kelis JAV universitetų kompiuterius. 1989 metais Tim Berners-Lee CERN laboratorijoje sukūrė World Wide Web – hipertekstu pagrįstą sistemą, leidžiančią naršyti internete. 1993 metais pasirodė pirmoji grafinė naršyklė Mosaic, pavertusi internetą prieinamu paprastiems vartotojams ir pradėjusi tikrąjį interneto bumą.

Devintajame dešimtmetyje ir dešimtojo pradžioje operacinės sistemos su grafinėmis sąsajomis, tokios kaip Apple Macintosh (1984) ir Microsoft Windows 3.0 (1990), padarė kompiuterius dar labiau prieinamus eiliniams vartotojams, nebereikalaudamos sudėtingų komandų įsimeninimo.

Mobiliosios revoliucijos pradžia ir debesų kompiuterija

Dvidešimt pirmojo amžiaus pradžioje prasidėjo nauja era – mobiliosios kompiuterijos amžius. 2007 metais Apple pristatė pirmąjį iPhone, revoliucinį išmanųjį telefoną su jutikliniu ekranu ir interneto naršykle. 2008 metais pasirodė pirmieji Android telefonai. Šie įrenginiai iš esmės pakeitė mūsų santykį su technologijomis, paversdami kompiuteriją visur esančia ir nuolat prieinama.

Tuo pačiu metu vystėsi ir debesų kompiuterija. Amazon Web Services (AWS), pradėjusi veiklą 2006 metais, pasiūlė verslams ir programuotojams nuomoti skaičiavimo galią ir duomenų saugyklas pagal poreikį, vietoj to, kad investuotų į brangią techninę įrangą. Vėliau prie šios rinkos prisijungė Microsoft Azure, Google Cloud ir kiti tiekėjai.

Praktinis patarimas šiuolaikiniam vartotojui: jei naudojate debesų saugyklas kaip Google Drive ar Dropbox, visada turėkite svarbių failų atsargines kopijas ir kitoje vietoje – išoriniame diske ar kitoje debesų platformoje. Nors debesų paslaugų tiekėjai užtikrina aukštą patikimumą, visada išlieka rizika prarasti priėjimą prie duomenų dėl techninių sutrikimų ar saugumo pažeidimų.

Dirbtinio intelekto era ir kvantinė kompiuterija

Pastarąjį dešimtmetį kompiuterijos pasaulį užvaldė dirbtinio intelekto (DI) technologijos. Nors DI koncepcija egzistuoja nuo pat kompiuterių eros pradžios, tik neseniai, dėka galingesnės techninės įrangos ir pažangesnių algoritmų, ji tapo praktiškai pritaikoma.

2012 metais įvyko reikšmingas proveržis, kai giliojo mokymosi algoritmai dramatiškai pagerino vaizdų atpažinimo tikslumą. Nuo to laiko matėme įspūdingus pasiekimus kalbos apdorojimo, mašininio vertimo, balso atpažinimo ir kitose srityse. 2022-2023 metais plačiajai visuomenei tapo prieinami tokie įrankiai kaip ChatGPT ir DALL-E, demonstruojantys neįtikėtinus generatyvinio dirbtinio intelekto gebėjimus kurti tekstą ir vaizdus.

Kitas svarbus vystymosi etapas – kvantinė kompiuterija. Tradiciniai kompiuteriai naudoja bitus, kurie gali būti 0 arba 1, o kvantiniai kompiuteriai naudoja kvantbinius (qubits), kurie gali egzistuoti abiejose būsenose vienu metu dėl kvantinės superpozicijos. Tai teoriškai leidžia kvantiniams kompiuteriams spręsti tam tikras problemas eksponentiškai greičiau nei įprasti kompiuteriai.

2019 metais Google paskelbė pasiekusi „kvantinį pranašumą” – jų Sycamore procesorius per 200 sekundžių atliko skaičiavimą, kuriam galingiausiam tradiciniam superkompiuteriui būtų prireikę 10,000 metų. Nors kvantiniai kompiuteriai dar toli nuo kasdienio naudojimo, jie jau dabar kelia revoliuciją tokiose srityse kaip kriptografija, vaistų kūrimas ir sudėtingų sistemų modeliavimas.

Kompiuterių saugumo iššūkiai skaitmeniniame amžiuje

Su technologijų pažanga atėjo ir nauji iššūkiai, ypač saugumo srityje. Pirmasis kompiuterinis virusas, pavadintas „Creeper”, pasirodė dar 1971 metais ARPANET tinkle. Jis tiesiog rodė pranešimą „I’M THE CREEPER: CATCH ME IF YOU CAN” (Aš esu Creeper: pagauk mane, jei gali). Nuo to laiko kibernetinės grėsmės evoliucionavo į sudėtingas, kartais net valstybių remiamas operacijas.

2010 metais pasaulis sužinojo apie Stuxnet – pirmąjį kibernetinį ginklą, specialiai sukurtą fiziškai sunaikinti Irano branduolinės programos centrifugas. 2017 metais WannaCry išpirkos reikalaujantis virusas paveikė šimtus tūkstančių kompiuterių 150 šalių, įskaitant Jungtinės Karalystės nacionalinės sveikatos tarnybos sistemas.

Štai keletas praktinių patarimų, kaip apsaugoti savo skaitmeninius duomenis:

  • Naudokite stiprius, unikalius slaptažodžius kiekvienai svarbiai paskyrai ir slaptažodžių valdymo programą jiems saugoti
  • Įjunkite dviejų faktorių autentifikaciją visur, kur tik įmanoma
  • Reguliariai atnaujinkite operacinę sistemą ir programinę įrangą
  • Būkite atsargūs su el. laiškais, ypač tais, kuriuose prašoma pateikti asmeninę informaciją ar spausti nuorodas
  • Reguliariai kurkite svarbių duomenų atsargines kopijas

Technologijų demokratizacija ir skaitmeninė atskirtis

Vienas įspūdingiausių kompiuterijos istorijos aspektų yra tai, kaip technologijos tapo vis labiau prieinamos. Pirmieji kompiuteriai kainavo milijonus dolerių ir buvo prieinami tik didžiausioms organizacijoms. Šiandien beveik kiekvienas išmanusis telefonas turi daugiau skaičiavimo galios nei visi NASA kompiuteriai, naudoti Apollo 11 misijai į Mėnulį.

Tačiau skaitmeninė atskirtis išlieka rimta problema. 2023 metų duomenimis, apie 37% pasaulio gyventojų vis dar neturi prieigos prie interneto. Ši atskirtis egzistuoja ne tik tarp išsivysčiusių ir besivystančių šalių, bet ir tarp miesto ir kaimo vietovių, tarp skirtingų amžiaus grupių ir socialinių sluoksnių.

Skaitmeninės įtraukties didinimas yra vienas svarbiausių iššūkių, su kuriais susiduria technologijų sektorius. Iniciatyvos kaip „One Laptop Per Child” (Vienas nešiojamasis kompiuteris kiekvienam vaikui) ir įvairios programos, siekiančios mokyti programavimo įgūdžių mažiau atstovaujamas grupes, bando spręsti šią problemą.

Štai keletas būdų, kaip galite prisidėti prie skaitmeninės atskirties mažinimo:

  • Paaukokite nebenaudojamą, bet vis dar veikiančią techninę įrangą labdaros organizacijoms
  • Padėkite vyresnio amžiaus šeimos nariams ar kaimynams išmokti naudotis skaitmeninėmis technologijomis
  • Paremkite organizacijas, dirbančias skaitmeninio raštingumo srityje
  • Jei dirbate IT srityje, apsvarstykite galimybę savanoriauti mokant programavimo ar kitų skaitmeninių įgūdžių

Žvelgiant į horizontą: kompiuterijos ateities kontūrai

Atsigręžę į kompiuterijos istoriją, matome neįtikėtiną kelionę nuo didžiulių, kambarį užimančių mašinų iki galingų įrenginių mūsų kišenėse. Nuo mechaninių skaičiuotuvų iki kvantinių kompiuterių, nuo izoliuotų sistemų iki globalaus tinklo, sujungiančio milijardus žmonių.

Kiekvienas technologinis šuolis atnešė ne tik naujų galimybių, bet ir iššūkių. Dirbtinis intelektas žada automatizuoti rutininius darbus ir padėti spręsti sudėtingas problemas, bet kelia ir etinių klausimų. Kvantinė kompiuterija gali atvesti prie proveržių medicinos ir medžiagų mokslo srityse, bet taip pat kelia grėsmę dabartinėms kriptografijos sistemoms.

Galbūt svarbiausia pamoka iš kompiuterijos istorijos yra ta, kad technologijos pačios savaime nėra nei geros, nei blogos – viskas priklauso nuo to, kaip mes jas naudojame. Kaip visuomenė, turime užtikrinti, kad technologijų pažanga tarnautų žmonijos gerovei, mažintų, o ne didintų nelygybę, ir padėtų spręsti, o ne gilintų globalias problemas.

Žvelgdami į ateitį, galime tik įsivaizduoti, kokios technologijos dar laukia už horizonto. Galbūt biologiniai kompiuteriai, naudojantys DNR kaip skaičiavimo priemonę? O gal sąmonę turintys dirbtinio intelekto agentai? Viena aišku – kompiuterijos istorija dar tik pradedama rašyti, ir mes visi esame jos bendraautoriai.